Vispārēja informācija
2004. gada 1. jūlijā spēkā stājās Starptautiskais kuģu un ostu aizsardzības kodekss (ISPS kodekss), kura prasības ir piemērojams arī Latvijas karoga kuģiem, iesaistītiem starptautiskajā kuģošanā.
Eiropas Parlaments un Padome ir pieņēmusi Regulu Nr. 725/2004 “Par kuģu un ostu aizsardzības stiprināšanu”, kura nosaka ISPS kodeksa prasību piemērošanu gan starptautiskajā, gan vietējā kuģošanā nodarbinātiem kuģiem. Pamatojoties uz šo Regulu, Latvijas Republikas Ministru kabinets 2024. gada 10. decembrī ir izdevis noteikumus Nr. 790 “Kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju sadalījuma, izpildes un uzraudzības noteikumi”. Saskaņā ar šiem noteikumiem, Latvijas karoga kuģu aizsardzības izvērtēšanu un sertificēšanu veic Latvijas Jūras administrācijas Kuģošanas drošības inspekcija.
Kuģošanas sabiedrībām, ieviešot kuģa aizsardzības pasākumus, ir jāņem vērā aktuālie kiberdrošības riski un obligāti ir jāiekļauj kiberdrošības pasākumu kopums kuģu aizsardzības plānos.
2006. gada 22. augustā pieņemti un 30. augustā ir stājušies spēkā Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumi Nr. 683 “Kuģa aizsardzības trauksmes signālu sakaru tīkla darbības nodrošināšanas kārtība”, kuros ir noteikta kuģa aizsardzības trauksmes signālu sakaru tīkla (kuģa aizsardzības trauksmes sistēma) darbības nodrošināšanas kārtība.
Kuģa aizsardzības sertifikācija
Latvijas Jūras administrācijas Kuģošanas drošības inspekcija veic ISPS kodeksa prasību izpildes uzraudzību starptautiskajā kuģošanā iesaistītajiem kravas kuģiem ar bruto tilpību 500 un vairāk un pasažieru kuģiem saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 10. decembrī noteikumiem Nr. 790 “Kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju sadalījuma, izpildes un uzraudzības noteikumi”.
Sīkāku informāciju par kuģu aizsardzības sertifikācijas procesu var saņemt Kuģošanas drošības inspekcijā.