Latvijas Jūras administrācijas Jūrnieku Reģistrs veicis Latvijas jūrnieku darbiekārtošanas kompāniju aptauju, lai izvērtētu pieprasījumu pēc Latvijas jūrniekiem darba tirgū. Aptaujas rezultāti liecina, ka pieprasījums krietni pārsniedz reālo piedāvājumu.
Atbilstoši kompāniju sniegtajām atbildēm, lielākās problēmas kompānijās ir tieši nodrošināt pieprasījumu pēc matrožiem. Matrožus meklē 20 kompānijas no 32, vadības līmeņa kuģu mehāniķus 16 kompānijas un elektromehāniķus 18 kompānijas. Vēl salīdzinoši daudz kompānijas meklē atslēdzniekus (fiterus) un kuģu pavārus - 12 kompānijas, kā arī virsniekus kopumā - 10-12 kompānijas. Saliekot kopā arī kompāniju sniegtos datus par pieejamajām vakancēm, redzams, ka atvērto vakanču skaits 2022. gadā pārsniedz 1000 – tas ir jūrnieku skaits, ko būtu iespēja nodarbināt, bet kompānijas to nedara, tāpēc ka šo kvalifikāciju jūrnieku piedāvājums Latvijā nav pietiekošs.
Kopumā dati par pieejamajām vakancēm, salīdzināti ar absolventu skaitu, kas beiguši jūrniecības izglītības programmas 2022. gadā, liecina, ka pieprasījums pēc Latvijas jūrniekiem turpinās pārsniegt piedāvājumu un kompānijas turpinās saskarties ar situāciju, kurā nākas meklēt jūrniekus ārpus Latvijas.
Ņemot vērā, ka kompānijas ar Latvijā pieejamajiem jūrnieku resursiem nespēj nodrošināt visu pieejamo vakanču aizpildīšanu, tad kompānijas piesaista citu valstu jūrniekus, lai nosegtu Latvijas jūrnieku trūkumu. Lielākā daļa - 24 no 32 darbiekārtošanas kompānijām - atzina, ka, lai nodrošinātu trūkstošo jūrnieku skaitu, pārsvarā tiek piesaistīti jūrnieki no Ukrainas un Krievijas Federācijas.
Tāpat 15 no 32 darbiekārtošanas kompānijām piesaista jūrniekus no citām Baltijas valstīm. Salīdzinoši maz, tikai 5 kompānijas atzīmēja, ka piesaista jūrniekus no citām Eiropas Savienības valstīm. Kā arī 5 kompānija atzīmēja, ka Latvijā piesaista jūrniekus no Filipīnām un Indijas.
Ot, 05/02/2023 - 10:42