Skip to main content

Parakstīts atjaunotais līgums par Apvienotās Karalistes Hidrogrāfijas dienestu

Fri, 09/30/2022 - 09:14

Baltijas jūras hidrogrāfijas komisijas (BSHC) tikšanās laikā Latvijas Jūras administrācijas (JA) valdes priekšsēdētājs Jānis Krastiņš parakstīja atjaunoto sadarbības līgumu ar Apvienotās Karalistes Hidrogrāfijas dienestu (UKHO).
Līgums, uz kura pamata Latvijas Jūras administrācijas Hidrogrāfijas dienests nodod UKHO kartogrāfiskos datus, kas nepieciešami jūras karšu izgatavošanai, tika noslēgts 2000. gadā. Līgumu bija nepieciešams atjaunot, jo divdesmit gadu laikā būtiski mainījies tehnoloģiskais process, tai skaitā uzlabojusies digitālā datu apmaiņa. Atjaunotais līgums arī paredz, ka palielinās atlīdzības apmērs, ko JA saņem no UKHO par pārdotajām kartēm un citiem izdevumiem.
BSHC tikšanās notiek katru gadu kādā no Baltijas jūras valstīm. Divus iepriekšējos gadus, covid 19 pandēmijas dēļ, tikšanās norisinājās attālinātā formātā. Šogad sanāksmē piedalījās visas Baltijas jūras valstis, izņemot Krieviju.
Tikšanās laikā katra no valstīm informē par jaunumiem un gada laikā paveikto, par darbu atskaitās BSHC darba grupas, kā arī tiek iezīmēti aktuālākie nākamā gada uzdevumi un saskaņoti viedokļi jautājumu risināšanai Starptautiskajā Hidrogrāfijas organizācijā (IHO).
JA Hidrogrāfijas dienesta vadītājs Aigars Gailis pastāstīja, ka šogad sanāksmes laikā vairākkārt uzsvērts fakts, ka pēdējo gadu laikā pieprasījums pēc papīra kartēm pastāvīgi samazinās, taču pieaug pieprasījums pēc elektroniskajām kartēm. Tomēr samazinājums un pieaugums nav sinhroni, jo navigācijas datus elektroniskā formā var iegūt arī dažādās privātu kompāniju aplikācijās, kuras ar mobilu viedierīču palīdzību ir iespējams brīvi iegādāties. Diemžēl vairākās no šīm aplikācijām pieejamie dati ne vienmēr atbilst aktuālajiem datiem navigācijai, pat ja aplikāciju uzturētāji slēguši līgumus par regulāru aktuālo datu ieguvi no valstu hidrogrāfijas dienestiem. 
“Burtiski pāris nedēļas atpakaļ saņēmu zvanu no sašutuša kapteiņa, ka, lūk viņam viedierīce rāda, ka Lielupē ir pietiekami dziļumi, lai ar jahtu varētu ieiet, taču realitātē dziļumi upes grīvā nav lielāki par 1m. Sarunas gaitā noskaidrojās, ka kungs izmanto komercproduktu, kura īpašnieku komersantu nez vai izdotos saukt pie atbildības pat tiesas ceļā. JA HD aicina izmantot oficiālas navigācijai domātas publikācijas, kas Latvijas piekrastē ir VSIA Latvijas Jūras administrācijas Hidrogrāfijas dienesta izdotās (www.lja.lv). Ja tomēr ir neatvairāma vēlme lietot viedierīci, tad jāņem vērā visi ar šo lietošanu saistītie riski,” uzsver A. Gailis.